Hoe monteer je een Fixie / Singlespeed fiets?

Deze handleiding is voor het monteren van deze fietsen:

Gefeliciteerd, u heeft zojuist uw fiets aangeschaft; Wij danken u voor uw vertrouwen en verzekeren u dat u met de juiste montage en onderhoud jarenlang plezier zult hebben.

Lees deze handleiding aandachtig door en bewaar deze voor toekomstig gebruik.

Deze gids is ontworpen om u te helpen en is niet bedoeld als een complete gids voor fietsonderhoud en -reparatie. De fiets die je hebt aangeschaft is een complex geheel van onderdelen, dat op de juiste manier moet worden gemonteerd en onderhouden om veilig te kunnen rijden.

Aarzel niet om een professionele fietsenmaker in te schakelen om uw fiets te monteren.

Een verkeerde montage of gebrek aan onderhoud van uw fiets kan leiden tot ernstig letsel.

PLICHT VAN DE EIGENAAR

Het lezen en opvolgen van de informatie en instructies in deze gids is essentieel om uw veiligheid tijdens het rijden te garanderen.

  1. Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar of zijn ouders in het geval van een minderjarige om ervoor te zorgen dat alle montage-instructies zijn opgevolgd, zelfs als het is gemonteerd door de verkoper of een andere fietsenmaker.
  2. De remmen zijn essentieel voor de veiligheid, zorg ervoor dat ze werken en controleer voor elk gebruik van de fiets of ze geen speciaal onderhoud nodig hebben.
  3. De regels voor het gebruik van een fiets op de openbare weg verschillen van land tot land, zorg ervoor dat u deze regels kent en begrijpt. In Frankrijk is het bijvoorbeeld verplicht om voor- en achterreflectoren te hebben.
  4. Leer hoe u uw fiets en zijn uitrusting moet gebruiken voordat u hem gebruikt en zorg ervoor dat iedereen die de fiets gebruikt dit ook doet.

Voor uw veiligheid raden wij u aan een helm te dragen, deze moet:

  • comfortabel zijn
  • wees licht
  • worden geventileerd
  • wees jouw maat
  • bescherm je voorhoofd

Het dragen van een helm kan je leven redden.

Bekijk ons assortiment fietshelmen .

De verschillende onderdelen van een fiets met één snelheid identificeren

Een paar tips voordat je gaat rijden...

  1. Wees voorzichtig op en naast de weg: de staat van het wegdek waarop u rijdt, is van groot belang. Als het oppervlak nat is of bezaaid met vuil (zand, kleine kiezels, enz.), pas dan uw snelheid aan en rijd voorzichtig. De remweg wordt groter, rem eerder en minder hard om te voorkomen dat de wielen van de fiets gaan slippen.
  2. We raden zowel lange mouwen als een broek met handschoenen en een helm aan. Vermijd echter losse kleding die in de ketting kan komen te zitten.
  3. Vermijd alles dat uw gehoor kan beperken.
  4. Je bent niet vrijgesteld van de wegcode, weet de verschillende borden en signalen te respecteren en hebt aandacht voor andere gebruikers (voetgangers, rijdende of geparkeerde auto's, enz.).
  5. Gebruik je handen als signaal om andere gebruikers op de hoogte te stellen van je bewegingen.
  6. Het is gevaarlijk om 's nachts te rijden zonder verlichte uitrusting, we raden het ten zeerste aan. Bekijk ons assortiment fietsverlichting .
  7. Deze lijst is niet uitputtend, wees altijd op zoek naar nieuwe tips.

Elke fiets heeft een uniek serienummer dat onder de fiets is gestempeld.

Dit nummer helpt u bij problemen om uw fiets te identificeren.

Wees voorzichtig, deze informatie is alleen beschikbaar op uw fiets; de verkoper kan deze dus niet aan u leveren na de verkoop.

MONTAGE-INSTRUCTIES

Na deze paar inleidende paragrafen zijn we hier bij het langverwachte deel van de redactie. Hiervoor heb je een aantal tools nodig:

Voor vrijloopmontage Voor montage met vaste versnelling

Nadat u de verschillende componenten voorzichtig uit hun dozen hebt gehaald, verwijdert u voorzichtig de verschillende beschermingen en zorgt u ervoor dat u tijdens de operatie niets beschadigt.

Stap 1: De zadelpen en het zadel monteren

Begin met het smeren van de zitbuis.

Steek vervolgens de zadelpen in de zadelbuis. Draai de klem vervolgens iets vast met een inbussleutel maat 5 of maat 4.

Pas de hoek van uw zadel aan door de zadelklemschroef los te draaien met een inbussleutel maat 6, wanneer u voelt dat deze zich in de ideale positie bevindt, draait u de schroef vast.

De hoogte van de zadelpen passen we later aan.

Stap 2: De stuurpen installeren

Deze stap betreft alleen fietsen van het merk BLB, ga direct naar stap 2bis als dit u niet aangaat. (plunjersteel)

  1. Draai indien nodig de expanderschroef los met een inbussleutel maat 6 om de uitlijning van de blocker en het stemlichaam te verzekeren.
  2. Steek de blocker en de steel in de stuurbuis totdat u de minimale insteeklijn niet meer ziet.
  3. Draai de stuurpen om deze uit te lijnen met het voorwiel, zorg ervoor dat de vork in de juiste richting wijst (deze moet naar de voorkant van de fiets wijzen).
  4. Draai de expansieschroef vast (met de klok mee), het aanbevolen aanhaalmoment is 20 N.m.

Stap 2bis: Installatie van het stuur

  1. Draai de (of de) klemschroeven van de stuurpen los met een inbussleutel maat 4 om het deksel te verwijderen.
  2. Steek het stuur in de stuurpen en zorg ervoor dat u de remkabels niet kruist.
  3. Plaats het stuur zoals gewenst en draai de schroeven weer vast (aanhaalmoment 6 Nm), let erop dat er aan de boven- en onderkant dezelfde afstand moet zijn tussen de kap en de stuurpen.

Stap 3: Het voorwiel installeren

  1. Draai de 2 wielmoeren los met een 15 mm steeksleutel.
  2. Steek de naafas in de uitvaleinden van de vork.
  3. Draai met de 2 steeksleutels van 15 mm gelijktijdig (met de klok mee) de spanmoeren van het voorwiel vast met een aanhaalmoment van 30 Nm

Stap 4: De trapas vastzetten

Draai met een inbussleutel van 8 de twee schroeven (met de klok mee) vast die de cranks en het crankstel met elkaar verbinden

Het aanbevolen aanhaalmoment is 30 Nm

Stap 5: Smeer en installeer de pedalen

  1. Maak onderscheid tussen het rechterpedaal (aangeduid met R als rechts) en het linkerpedaal (L).
  2. Smeer de schroefdraad van elk van uw pedalen.
  3. Schroef (met de klok mee) met behulp van de pedaalsleutel (of 15 mm sleutel) het rechter pedaal op de rechter crank (gemerkt R).
  4. Schroef (tegen de klok in) het linker pedaal op de linker crank (met label L).
  5. Het aanbevolen aanhaalmoment is 30 Nm

Stap 6: Draai het tandwiel en de borgmoer vast

Deze stap is nodig als u uw fiets in een vaste versnelling wilt monteren, deze onderdelen vereisen een handmatige controle van hun dichtheid.

  1. Draai met een 15 mm steeksleutel de twee klemmoeren van de achternaaf los.
  2. Draai met een 3 of 4 inbussleutel de twee kettingspannerschroeven los, de ketting moet dan ontspannen, verwijder hem van het crankstel en tenslotte van het achtertandwiel, je kunt dan het achterwiel van de uitvaleinden aan de achterkant van de fiets verwijderen.
  3. Draai met behulp van de kettingzweep het tandwiel (met de klok mee) en de borgmoer (tegen de klok in) weer vast met een aanhaalmoment van 50 Nm
  4. U kunt uw achterwiel dan weer in de achtervorken monteren, waarbij u niet vergeet de ketting te vervangen; we zullen in de volgende stap zien hoe we deze kunnen aanpassen.

Stap 7: De kettingspanning afstellen

De ketting is een element dat van nature zal ontspannen door de inspanningen die het ondergaat. Tijdens de levensduur van de fiets zal het nodig zijn om de spanning regelmatig te controleren.

  1. Gebruik twee steeksleutels van 15 mm om de klemmoeren van de achternaaf los te draaien.
  2. Raadpleeg paragraaf 3 als u schroeven voor kettingspanners heeft. Anders kunt u uw ketting spannen door het achterwiel naar achteren te trekken.
  3. Draai met een inbussleutel maat 3 of 4 de twee kettingspannerschroeven geleidelijk aan totdat een acceptabele spanning is bereikt (zie hieronder). Door elke kettingspanschroef uniek af te stellen, kunt u de band tussen uw staande achtervorken centreren.
  4. Vervolgens kunt u de klemmoeren van de achternaaf met twee 15 mm steeksleutels aandraaien tot een aanhaalmoment van 30 Nm

Als de ketting goed is gespannen, moet hij ongeveer 10 mm verticaal kunnen bewegen als hij in het midden van de ketting wordt ingedrukt

Stap 8: Banden oppompen

  1. Draai de dop van het opblaasventiel los.
  2. Duw het ventiel naar de onderkant van de band (maak zo nodig de kleine ring op het ventiel los).
  3. Schroef de ventielkern los.
  4. Sluit de pomp aan op het ventiel en blaas uw slangen op; zorg ervoor dat het opblazen gelijkmatig gebeurt, wij adviseren een druk van 5 bar aan de voorkant en een druk van 5,5 bar aan de achterkant.

Stap 9: De remklauwen en remhendels installeren

Als deze al zijn geïnstalleerd, gaat u naar de volgende stap

  1. Gebruik een inbussleutel maat 5 om de schroef achter de remklauw los te draaien.
  2. Steek de as van de bevestigingsschroef van de remklauw in het daarvoor bestemde gat.
  3. Draai de schoorsteenschroef vast.
  4. Draai de klemschroef van de remhendelklem los met een inbussleutel maat 5 of maat 4.
  5. Bevestig de remhendelklem aan het stuur zodat u deze met uw vingers kunt bedienen in de positie die u op uw stuur wilt innemen.

Stap 10: De remmen afstellen

Wij hebben interesse in de voorremklauw. Controleer of uw remklauwen goed vast zitten en draai indien nodig de schoorsteenschroef weer vast.

  1. Gebruik een inbussleutel maat 5 om de kabelbevestigingsmoer los te draaien.
  2. Plaats de remblokken op de velg en houd ze in deze positie, trek de kabel naar beneden en draai de bevestigingsmoer weer vast.
  3. Stel met behulp van de remblokschroef de hoogte van de remblokken af zodat ze in contact komen met de remband (bovenste deel van de velg).
  4. Voer dezelfde handeling uit op de achterremklauw.

Stap 11: De stuurpen afstellen

Deze stap is voor fietsen met balhoofdstelen: 6KU, State Bicycle, Pure Fix Het doel van deze stap is om het balhoofd van de fiets te controleren.

  1. Als er speling is, draai dan de klemschroeven op het draaipunt iets los met een inbussleutel maat 5, draai vervolgens de bovenste schroef weer vast om de headset samen te drukken en de speling te verminderen.
  2. Als de speling verdwenen is, draait u de klemschroeven op het draaipunt weer vast, waarbij u ervoor zorgt dat de stuurpen op het voorwiel wordt gecentreerd.

Stap 12: Hoogteverstelling zadelpen

  1. Stel de hoogte van je zadelpen (zie stap 1) af op de positie die je op de fiets wilt innemen, je moet je er prettig bij voelen.
  2. Zorg ervoor dat u de minimale insteeklijn niet overschrijdt.

Stap 13: De reflectoren installeren

Gebruik de klemmen die bij de reflectoren zijn geleverd en bevestig ze aan het stuur en de zadelpen (wit op het stuur en rood op de zadelpen).

Stap 14: Testen

Je fiets is eindelijk gemonteerd, het is tijd om hem te testen; zonder hem te haasten.

Je hebt je fiets net zelf in elkaar gezet, we raden je ten zeerste aan om deze te laten controleren door een fietsprofessional.

RIJ MET PLEZIER!

BIJLAGE

U vindt in dit onderdeel instructies die geen deel uitmaken van de montage, maar het zijn informatie over de componenten van uw fiets en hun werking.

Flip-flop naaf en snelwissel

Met de snelsluiting kunt u uw wiel eenvoudig verwijderen
Het sluit en opent volgens de posities in het diagram hiernaast.

Met de flip-flop naaf kun je overschakelen van singlespeed (free gear) naar fixie (fixed gear), volg de instructies in het onderstaande schema als je deze handeling wilt uitvoeren.

Overschakelen van een vaste versnelling naar een vrijloop:

Een standaard installeren

- Klassieke binding

De bovenplaat is mogelijk al aanwezig op uw fietsmodel

  1. Draai de fiets om.
  2. Plaats de standaard aan de linkerkant van de fiets, aan de andere kant van de aandrijflijn.
  3. Installeer de standaard door de moer vast te draaien.

Let op, de standaard is gemaakt om alleen het gewicht van de fiets te dragen, hij is niet gemaakt om de fietser en de fiets te ondersteunen.

- Standaard met achterbevestiging

  1. Leun de fiets tegen een muur zodat de linkerkant van de fiets vrij blijft.
  2. Draai de klemmoer van de achternaaf los met een sleutel van 15 mm.
  3. Steek de naafas in het gat in de montageplaat van de standaard.
  4. Draai de klemmoer weer vast door de oriëntatie van de plaat aan te passen.

Let op, de standaard is gemaakt om alleen het gewicht van de fiets te dragen, hij is niet gemaakt om de fietser en de fiets te ondersteunen.

Onderhoud en controle

Deze gids bestaat uit advies en vormt geen referentie voor het onderhoud van uw fiets, aarzel niet om een professionele fietsenhandelaar in te schakelen om uw fiets te laten onderhouden en onderhouden.

Correct onderhoud van uw fiets zorgt voor een langere levensduur en meer veiligheid voor u tijdens uw ritten.

- Smering van uw componenten

Frequentie Opmaken Smeermiddel Hoe te smeren?
Wekelijks Tv-zender
rem hendel
Kettingsmeermiddel
Olie
Strooi mee
2 druppels
Elke 6 maanden vrijloop Olie 2 druppels
Elk jaar Pedalen
Zadelpen
Koptelefoon
Kogellagers
lithiumvet
lithiumvet
lithiumvet
lithiumvet
Demonteren en smeren
Demonteren en smeren
Demonteren en smeren
Demonteren en smeren


- Component controle

Frequentie Taak
Voor elk uitje Controleer de dichtheid van de wielen en pedalen
Bandenspanning controleren
Controleer de werking van de remmen
Controleer de spaken van je wielen
Na elk uitje Veeg af met een vochtige doek
Maandelijks Controleer speling in naven, balhoofd en kogellagers
Controleer de dichtheid van de zadelklem
Controleer de strakheid van het stuur
Controleer of alle moeren en bouten goed zijn vastgedraaid
Elke 6 maanden Beheers de keten
Controleer remblokken


- Overzicht van de verschillende problemen en mogelijke oorzaken

Probleem Mogelijke oorzaak Oplossing
ontspoorde ketting - Opgezwollen of overmatig versleten ketting
- Niet compatibel tandwiel en crankstel
- Gebroken tandwieltand
- Span of vervang de ketting
- Ga naar uw fietsdealer om van zijn advies te profiteren
- Verander het tandwiel
Geluid bij trappen (ratelen) - Stijve kettingschakel
- Los crankstel
- Speling in de axiale kogellagers van de pedalen
- Smeer of vervang de ketting
- Draai het crankstel vast
- Stel de aanhaalmoer van het axiaallager af
Vrijloop vergrendeld - Vrijlooppallen zitten vast - Smeer, als het probleem aanhoudt, vervang dan de vrijloop
Niet-functionele remmen - Beschadigde remkabels / te weinig spanning
- Versleten remblokken
- Remkabels vervangen / afstellen
- Remblokken vervangen
Lawaaierige remmen - Versleten remblokken
- Vuile of natte remblokken
- Remklauw armen
- Remblokken vervangen
- Reinig en droog de remblokken
- Draai de remklauwarm vast met behulp van de stelmoer


GARANTIE

Deze garantie is alleen van toepassing op de oorspronkelijke koper, die een aankoopbewijs moet kunnen overleggen om een klacht te valideren. Deze garantie is niet overdraagbaar.

Wat dekt deze garantie? Deze garantie dekt alle onderdelen van de fiets om materiaal- en afwerkingsfouten te compenseren.

Hoe houd ik deze garantie actief? De garantie is alleen van kracht als:
– De fiets is correct en volledig gemonteerd
– De fiets is gebruikt onder de normale omstandigheden waarvoor hij is ontworpen, door een persoon van de juiste maat en in staat om de fiets te besturen
– De fiets heeft het nodige onderhoud en afstellingen gekregen

Wat valt niet onder de garantie? Deze garantie omvat geen arbeid en transport. Deze fiets is uitsluitend ontworpen voor transport en recreatief gebruik. Deze garantie dekt geen normale slijtage, verfkrassen, roest, slijtageonderdelen, letsel of andere schade, verlies veroorzaakt door een ongeval, onvolledige montage, onjuist onderhoud, ongepaste opslag of misbruik van de fiets.

De garantie vervalt als de fiets:
– wordt gebruikt voor competitief gebruik
– wordt gebruikt voor springen, acrobatiek of andere soortgelijke activiteiten
– is voorzien van een motor of op een andere manier is gewijzigd
– door meer dan één persoon tegelijk wordt bereden
– verhuurd of gebruikt voor commerciële doeleinden
– gebruikt op een manier die in strijd is met de instructies in deze handleiding

New Account Register

Already have an account?
Log in instead Of Reset password